Hanzejaar 2023 was een grootschalig cultureel themajaar waarin negen Hanzesteden hun gedeelde geschiedenis en onderlinge samenwerking vierden met evenementen, kunst en erfgoedprojecten. Centraal stonden waarden als samenwerking, lef, verbinding en ondernemerschap.
In opdracht van MarketingOost componeerde ik een themalied dat deze waarden muzikaal tot leven bracht. Wat begon als een openingsnummer voor het officiële startdiner, groeide uit tot het muzikale rode draad van het Hanzejaar: de opname werd opnieuw ingespeeld met artiesten uit diverse Hanzesteden, verfilmd in een professionele videoclip en gelanceerd met een muzikale boottocht langs alle steden. Mijn lied bood een creatieve vertaling van de ideeën achter het Hanzejaar en bracht historische en hedendaagse elementen samen. Door flexibel samen te werken met uiteenlopende partners en het verhaal steeds opnieuw vorm te geven, kon het lied bijdragen aan de herkenbaarheid en beleving van het Hanzejaar.
“Voor de openingsbijeenkomst van het Hanzejaar waren we op zoek naar een mooie invulling en wilden daarvoor een artiest uit een van de Hanzesteden. Met Maarten was het meteen ontzettend fijn samenwerken: hij legde het proces goed uit, gaf duidelijke kaders, maar bood ook veel flexibiliteit ten behoeve van het beste resultaat. Het Hanzelied was uiteindelijk zo geslaagd, dat we het als themalied hebben ingezet voor het hele Hanzejaar, ingezongen door allerlei zangers uit de verschillende Hanzesteden!” – Carolien Nederlof, programma manager Hanzejaar.
In de media
- RTV Oost: “Waanzinnig om te zien dat de Hanze weer echt gaat leven bij de inwoners”, een artikel van Bart Kieft naar aanleiding van de muzikale boottocht bij de lancering van het lied.
- Hattemer: “Hanzelied: Met de Wind in de zeilen klinkt in haven”, een artikel van Angela van Erven over het optreden in Hattem.